Ansökan om förmåner
Ansökningsblanketter för inkomstrelaterad dagpenning, rörlighetsunderstöd och omställningspenning hittar du på Arbetslöshetskassornas Samorganisations webbsidor.
På samma sida hittar du också en blankett för att lämna in en utredning om arbetstid och lön per kalendervecka. Denna utredning ska lämnas in om din arbetstid har varierat från vecka till vecka, särskilt om du har arbetat mindre än 18 timmar under vissa kalenderveckor. Uppgifterna behövs fram till den 1.9.2024 för att följa upp arbetsvillkoret. Från och med den 2.9.2024 följs arbetsvillkoret upp enligt den lön som betalats ut under varje kalendermånad.
Återkrav
Utredning om sociala och ekonomiska omständigheter
Om du anser att återkravet ska frångås på grund av din ekonomiska situation, lämna in en utredning om din ekonomiska situation med denna blankett och skicka den bifogat till ditt svar på hörandebrevet.
Till blanketten ska bifogas en kopia av ditt senaste personliga beskattningsbeslut och en kopia av specifikationsdel som du fått tillsammans med den förhandsifyllda skattedeklarationen. Beskattningsbeslutet får du på MinSkatt-tjänsten.
Arbetsoförmåga
Arbetsgivarens intyg över arbetsuppgifter som överensstämmer med arbetsförmåga
Om din anställning är i kraft måste du fråga din arbetsgivare om du trots din arbetsoförmåga kan arbeta inom organisationen, till exempel i en lättare roll. För att ansöka om arbetslöshetsdagpenning måste du lämna in arbetsgivarens intyg varav framgår om de kan erbjuda dig arbete som överensstämmer med din arbetsförmåga. Du kan ha rätt till arbetslöshetsdagpenning endast om sådant arbete inte kan ordnas. Du kan lämna in en utredning med denna blankett.
Att sköta ärenden med fullmakt
Arbetslöshetskassan kan lämna ut sekretessbelagda uppgifter i sitt register endast till den berörda personen själv eller till de myndigheter som anges i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. I annat fall kan information inte lämnas ut utan uttryckligt samtycke från medlemmen.
Du kan befullmäktiga en annan myndig person att sköta dina ärenden hos arbetslöshetskassan med hjälp av en fullmakt. Med fullmakten kan en annan person sköta dina ärenden och få nödvändig information för att sköta ärenden. Information lämnas ut endast i den omfattning som behövs för att hantera ärendet.
Du kan själv upprätta en fritt formulerad fullmakt eller använda arbetslöshetskassans färdiga mall för fullmakt. Läs mera om att sköta ärenden med en fullmakt.