Anmäl dig som arbetssökande i god tid
För att arbetslöshetsdagpenning ska kunna betalas ut måste du anmäla dig som arbetssökande och hålla din jobbsökning i kraft enligt arbetskraftsmyndighetens anvisningar. Arbetslöshetsdagpenning kan endast betalas ut för den tid som arbetskraftsmyndigheten har gett ett positivt arbetskraftspolitiskt utlåtande för.
I fortsättningen anmäler man sig som arbetslös arbetssökande främst via E-tjänster på Jobbmarknaden. På grund av reformen kommer E-tjänsten att ha ett driftavbrott från den 30.12.2024 till den 2.1.2025. Om du blir arbetslös vid årsskiftet, anmäl dig som arbetssökande i god tid före avbrottet. Se också till att förnya din jobbsökning vid behov innan avbrottet. Förbered dig på längre handläggningstider i arbetskraftsmyndighetens tjänster och handläggning av utlåtanden vid årsskiftet.
Om du redan är arbetslös eller permitterad och din jobbsökning är i kraft över årsskiftet, kräver förändringen inga åtgärder från dig. Du kan fortsätta följa din jobbsökningsplan som vanligt.
Inga förändringar i arbetslöshetskassans tjänster
Förändringen av sysselsättningstjänsterna påverkar inte arbetslöshetskassans tjänster. Arbetslöshetsdagpenning ansöks som tidigare från din egen arbetslöshetskassa. Du kan lämna in din ansökan elektroniskt via WebKassa-tjänsten. Logga in på tjänsten på det över högra hörnet på arbetslöshetskassans webbsida.
Mer information
Läs mera om förändringen av arbets- och näringstjänster i arbetskraftsmyndighetens meddelande och på Arbets- och näringsministeriets webbplats https://toimistot.te-palvelut.fi/lokala-tjanster och https://tem.fi/sv/sysselsattningsomradena
Mera information om sysselsättningstjänsterna i ditt eget område hittar du på Jobbmarknadens regionala sidor https://tyomarkkinatori.fi/sv/regionala-sidor
Läs mera om hur du ansöker om dagpenning i arbetslöshetskassans nyhet https://www.tehytk.fi/sv/aktuellt/hur-ansoker-du-om-dagpenning-vad-ska-du-gora-och-vilka-bilagor-behover-du