Medlemmarna har förtroende för Hälsovårdens arbetslöshetskassa

Hälsovårdens arbetslöshetskassa genomförde en enkät om medlemsnöjdhet i slutet av 2024. Enligt svaren är medlemmarnas förtroende för kassans tjänster starkt. Det genomsnittliga betyget för alla svar var 4,4 (på skalan 1–6). Särskilt höga poäng fick tillförlitligheten i handläggningen av ansökningar och personalens pålitlighet.

Förutom tillförlitlighet fick personalen beröm för sin yrkesskicklighet och kundserviceanda. I öppna kommentarer betonade medlemmarna vikten av snabb och tydlig kundservice: "Det är superenkelt att sköta ärenden med er!"

Medlemmarna tyckte också att den elektroniska WebKassa-tjänsten är lätt att använda och kassans webbsidor är uppdaterade.

Sammanfattning av enkätens betyg:
 

Tillförlitlighet i handläggning av ansökningar4,7
Personalens pålitlighet4,7
Enkelheten i den elektroniska servicen4,6
Personalens yrkesskicklighet och expertis4,6
Webbplatsen uppdaterad4,6
Personalens kundserviceanda4,5
Medlemmarna hålls uppdaterade (förmånsärenden)4,3
Personalens tillgänglighet4,3
Snabbhet i handläggning av ansökningar4,3

Med enkäten undersöktes också medlemmarnas uppfattningar om Hälsovårdens arbetslöshetskassa. Även här framhölls förtroendet för kassan. De ord som oftast nämndes var pålitlig, snabb, trygghet, fungerande, sakkunnig, enkel och tydlig.


Utvecklingsområden identifierade i enkäten

Trots de mycket positiva resultaten identifierade kassan också utvecklingsområden. Tillräcklighet och tillgänglighet i telefonservicens öppettider (3,6) var områden som medlemmarna önskade förbättringar inom. Av kommentarerna framgick att inte alla kände till att kassan erbjuder telefonservice.

Baserat på feedbacken har kassan redan gjort förbättringar, såsom uppdaterat kontaktinformationen på webbplatsen. Utvecklingsarbetet slutar inte här. Nöjdhetsundersökningen är början på ett bredare utvecklingsarbete inom kassan. Resultaten från enkäten och medlemmarnas feedback styr vårt arbete under de kommande åren.


Kassan tackar medlemmarna för värdefull feedback

Enkäten genomfördes i oktober 2024 i samarbete med undersökningsföretaget Onway Oy. Totalt 630 medlemmar svarade på enkäten. Vi vill varmt tacka alla som deltog i enkäten. Med er feedback utvecklar vi våra tjänster så att de ännu bättre motsvarar våra medlemmars behov.