I den här artikeln har vi sammanfattat de saker som du bör tänka på när du ansöker om dagpenning. Genom att fylla i din ansökan noggrant och bifoga alla nödvändiga bilagor ser du till att kassan kan behandla din ansökan så snabbt som möjligt.
Gör så här:
- Se till att du har anmält dig som arbetslös arbetssökande hos arbetskraftsmyndighetens E-tjänster och din jobbsökning fortsätter utan avbrott. Arbetslöshetsförmån kan endast betalas ut för en period för vilken kassan har fått arbetskraftsmyndighetens utlåtande utan hinder.
- Ansökan om inkomstrelaterad dagpenning gör du enkelt på vår elektroniska WebKassa-tjänst som du hittar på uppe i högra hörnet på kassans hemsida. Dagpenning söks retroaktivt i perioder om fyra veckor eller en månad. Den första ansökan kan du också lämna in för en kortare period, dock minst för två hela kalenderveckor.
- I din ansökan ska du ange alla dagar och timmar som du har arbetat under ansökningsperioden samt eventuella avlönade och oavlönade frånvarotider, till exempel semester eller sjukfrånvaro. Även om arbetslöshetskassan inte längre behöver uppgifterna om arbetstimmar för att uppfölja arbetsvillkoret, behövs uppgifterna fortfarande till exempel för att kontrollera arbetstidsgränsen för den jämkade dagpenningen och för att beräkna självrisktiden. Arbetslöshetskassan behöver också uppgifter om avlönad och oavlönad frånvaro för att fastställa rätten till arbetslöshetsförmån. Till exempel en oavlönad frånvarodag som du tagit ut på egen begäran berättigar inte till dagpenning.
- Bifoga nödvändiga bilagor till din ansökan. Lämna in till kassan:
Lönespecifikationer för dina senaste anställningar. Om du ansöker för första gången eller det har varit ett längre avbrott sedan din senaste ansökan, behövs löneuppgifter för minst 12 månader.
Arbetslöshetskassan får dina löneuppgifter direkt från inkomstregistret, men i de flesta fall räcker uppgifterna i inkomstregistret inte till för att behandla din ansökan om dagpenning. Inkomstregistret ger till exempel inte alltid information om när lönen har intjänats, vilket är särskilt viktigt i övergångsfasen, dvs. när ditt arbetsvillkor ackumuleras delvis före och delvis efter den 2.9.2024. Dessutom framgår det i inkomstregistrets uppgifter inte alltid om lönen innehåller lönedelar som inte kan beaktas vid beräkningen av arbetsvillkoret. Till exempel annat betalt tillägg är en typ av lönedel som kassan alltid behöver mer detaljerad information om.
- En utredning om arbetstiden per kalendervecka för arbete som utförts före den 2.9.2024 om du inte har arbetat minst 18 timmar varje vecka och din arbetstid har varierat från vecka till vecka.
- Arbetsavtal om anställningen fortsätter eller om du börjat en ny anställning under arbetslösheten.
- Arbetsintyg eller matrikelutdrag om din anställning har upphört helt.
- Uppsägningsmeddelande om din anställning har upphört med uppsägning eller din arbetstid har förkortats.
- Permitteringsmeddelande om du har blivit permitterad.
- Avtal om att avsluta ett anställningsförhållande om det har gjorts ett separat avtal om upphörandet av anställningen eller villkoren för upphörandet av anställningen.
- Ditt senaste personliga beskattningsbeslut, om du eller någon i din familj har företagsverksamhet eller inkomster från jord- eller skogsbruk under din arbetslöshetstiden.
- Skattekort vid behov. Kassan får uppgifter om skattekort direkt från skattemyndigheten. Observera dock att förmåner beskattas på annat sätt än lön. Vi rekommenderar att du beställer ett ändringsskattekort som är avsett för förmåner.
- Andra bilagor som kassan ber dig att lämna in. Vi ber endast om de uppgifter som behövs för att behandla din ansökan.
Skicka in bilagorna tillsammans med din ansökan på vår elektroniska WebKassa-tjänsten.
Behandling av ansökan
Vi behandlar ansökningarna i ankomstordning. Du kan följa status för din ansökan i WebKassan. Om vi behöver mer information kommer vi att ta kontakt med dig.
Läs mer om att ansöka om dagpenning och bilagor
https://www.tehytk.fi/sv/abc-om-arbetsloshetsskydd/ansokan-om-dagpenning-och-ansokningsrytm
https://www.tehytk.fi/sv/abc-om-arbetsloshetsskydd/bilagor-till-ansokan
https://www.tehytk.fi/sv/abc-om-arbetsloshetsskydd/uppgifter-i-inkomstregistret
https://www.tehytk.fi/sv/abc-om-arbetsloshetsskydd/beskattning-av-formaner