Hälsovårdens arbetslöshetskassa lanserar nya tjänster som stödjer sysselsättningen

Lagändringen som trädde i kraft år 2024 möjliggör en mer aktiv roll för arbetslöshetskassorna i att stödja sysselsättning, eftersom kassorna nu kan erbjuda tjänster som stödjer sysselsättning till sina medlemmar. I oktober 2024 genomförde vi en enkät för att kartlägga medlemmarnas önskemål om tjänsternas innehåll. Vi tar hänsyn till de önskemål som framkom i enkäten när vi planerat tjänsterna.

Resultat från medlemsenkäten 


De mest önskade tjänsterna var följande:

  • Riktade platsannonser: 55 % av respondenterna önskade platsannonser som tar hänsyn till arbetssökandens kompetens och önskemål om arbetsplats
  • CV- och ansökningsmallar: 51 % av respondenterna önskade en materialbank med CV- och ansökningsmallar
  • Information om branschspecifika utbildningar: 42 % önskade att kassan tillhandahåller aktuell information om utbildningsmöjligheter inom branschen
  • Webbutbildningar: Allmännyttiga utbildningar, som webbinarier om digital kompetens och första hjälpen, var av intresse för cirka 30 % av respondenterna.
  • Karriärcoaching: Personlig karriärcoaching önskades av cirka 30 % av respondenterna.

Rentav 90 % av respondenterna vill att tjänsterna erbjuds online.

 

Medlemmarna anser det viktigt att arbetslöshetskassan börjar erbjuda tjänster som stödjer sysselsättning 

Enkäten visade att Hälsovårdens arbetslöshetskassas medlemmarna anser det viktigt att kassan börjar stödja deras sysselsättning genom att erbjuda nya tjänster.

  • 70 % av respondenterna ansåg att tjänsterna var antingen mycket viktiga eller ganska viktiga.
  • Endast 3 % av respondenterna ansåg att det inte alls finns behov för tjänsterna.

När det gäller användning av tjänsterna bedömde mer än hälften av respondenterna (54 %) att de absolut eller ganska sannolikt skulle använda dem.

 

Information om kommande tjänster på sidan Stöd för jobbsökning 

Vi har redan öppnat en ny sida, Stöd för jobbsökning, på vår webbplats. Där hittar du information om kommande tjänster. Webbplatsen uppdateras när nya tjänster fastställs.

I januari startar också det första pilotprojektet för tjänster som stödjer sysselsättning i samarbete med UP! Partners. Pilotprojektet inkluderar AI-baserad personlig coaching.

Pilotprojektet är öppet för de 200 första medlemmarna som registrerar sig. Utifrån erfarenheterna kommer vi att överväga att utvidga tjänsten till alla våra medlemmar. Målet är att erbjuda de första tjänsterna till alla medlemmar före sommaren 2025. Vi planerar också nya partnerskap och tjänster som vi kommer att informera om under våren.

 

Tack för era värdefulla åsikter! 

Vår enkät om tjänster som stödjer sysselsättning var öppen 10.10.–4.11.2024, och vi fick 1822 svar. 

Ett varmt tack till alla som deltog! Era åsikter hjälper oss att skapa tjänster som bäst möter era behov.